NSZZ Solidarność Region Świętokrzyski



Newsletter

Tygodnik Solidarność Świętokrzyska nr 10 (1194) z dn. 8 marca 2019r.

Propaganda i handel - Waldemar Bartosz

Właściciele supermarketów nie opuszczają rąk w walce o powtórne odzyskanie pracujących niedziel. Posiłkują się przede wszystkim danymi Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, który ogłasza klęskę handlowców. Wszystko wskazuje, że propagandzie tej ulega też rząd. Ostatnio władza przyhamowała na przykład uszczelnienie zapisów ustawowych dotyczących handlu. Widoczny rejwach podnoszony jest w sprawie upadku małych sklepów. Tymczasem jak podaje Polska Izba Handlu w styczniu 2019 r. w ujęciu rocznym o 6,3 procent wzrosła wartość sprzedaży w małych sklepach o powierzchni do 300 metrów kwadratowych. Wzrost ten nastąpił pomimo tego, że styczeń dla tzw. sklepów małoformatowych to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji jak i wartości sprzedaży. Po prostu po świątecznym grudniu domowe zapasy wystarczają również w nowym roku. Klienci odwiedzający te sklepy więcej niż przed rokiem kupowali napojów, produktów mlecznych, słodyczy, herbat, wódek czystych i smakowych, czekoladowych przekąsek.

Jak pokazują dane PIH i CMR, w styczniu tego roku średnia wartość transakcji w sklepach małometrażowych do 300 metrów kwadratowych wynosiła 15,16 zł, czyli o 8 procent więcej niż w 2018 r.

Można więc powiedzieć: contra factum nullum argumentum (przeciw faktom nie ma argumentów). Fakty bowiem są takie, że ograniczenie handlu w niedziele nie odbiło się negatywnie na małych sklepach. Odpada więc argumentacja Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Ci jednak konsekwentnie szukają dziury w całym. Zauważyli, że maleje liczba małych sklepów i zjawisko to łączą z owym ograniczeniem handlu w niedziele. Nie pokazują przy tym, jaki jest związek obu tych faktów. Wystarczy się znowu przyjrzeć faktom, żeby zrozumieć, że nie ma takiego związku. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej - Elżbieta Rafalska zauważyła bowiem, że po wprowadzeniu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele (od 1 marca 2018r.), spadek liczby sklepów mniejszych był większy w 2017 r. niż w 2018 r. Ograniczenie handlu zahamowało ten spadek a nie spowodowało.

Miejmy nadzieję, że czynniki decydenckie zauważą ten fakt i z z zamrażarki wyjmą projekt uszczelniający ustawę ograniczającą niedzielny market.


Udostępnij

Pozostałe artykuły tego wydania:


wstecz
 


Kapitał ludzki Unia Europejska

Strona internetowa współfinansowana przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego